تبلیغات
- - گونه شناسی سبك زندگی (قسمت پنجم )
-
پایگاه حجاب و عفاف شهرستان بیجار گروس پایگاه حجاب و عفاف شهرستان بیجار گروس پایگاه حجاب و عفاف شهرستان بیجار گروس پایگاه حجاب و عفاف شهرستان بیجار گروس پایگاه حجاب و عفاف شهرستان بیجار گروس
درباره وبلاگ


با عرض سلام و ادب ممنونم این وبلاگ را برای مطالعه انتخاب کرده اید. این وبلاگ در راستای آشنایی بیشتر با فرهنگ حجاب و عفاف و بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) برای کلیه علاقمندان و دوستداران اهل بیت علی الخصوص شهروندان بیجاری راه اندازی شده است. امیدوارم ساعات خوبی را با هم به کسب معارف فاطمی بپردازیم
از شما تقاضامندم لطف کنید و ما را با نظرات زیبای خودتون در این مسیر همراهی کنید

مدیر وبلاگ : رنجبران

××××××××××××××××
زهرا که عنایتش به دنیا برسد
باشد که به فریاد دل ما برسد
یا رب سببی ساز که در روز حساب
پرونده ما به دست زهرا برسد
××××××××××××××××
وقتی گدای فاطمه بودن برای ماست
احساس می كنم كه دو عالم گدای ماست

مدیر وبلاگ : اکبر رنجبران
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در باره مطالب این وبلاگ چیست ؟





مصرف گرایی و تبدیل زندگی آرام به جهنم

مقدمه

یكی از مهم ترین برنامه های تقویت اقتصاد مقاومتی شناخت آسیب ها و فرصت های رسانه ای برای این مسئله مهم، اما جدید است. رسانه ها نقش مهم و گسترده ای در اقتصاد مقاومتی كه بخش اعظمی از آن را فرهنگ سازی در تولید و مصرف در بر می گیرد، دارند. در اقتصاد مقاومتی روند رو به رشد مصرف گرایی كه ناشی از سبك زندگی است ارتباط نزدیكی با مبحث تبلیغات و رسانه دارد

كاركرد های رسانه ای در نیاز به مصرف بیشتر

تزریق تبلیغات و تحمیل جامعه پذیری بر جمع مخاطبان یكی از كاركردهای رسانه ای است كه در حقیقت با گرفتن حس زیباشناختی مخاطب و جایگزینی معیارهای جدید پیام را منتقل می كند. تصمیمی كه مردم در زندگی روزمره شان اتخاذ می كنند به آنچه در ذهن آنها می گذرد بستگی دارد كه این نیز به نوبه خود از تصویر ساخته شده توسط رسانه ها نشأت گرفته است.
رویكرد های رسانه ای برای مصرف گرایی به شرح زیر است

رویكرد تجویزمحور

جهت این رویكرد بیشتر از طرف رسانه به سوی مخاطب است و به تعبیری یك سویه است. در این رویكرد رسانه تنها به اهداف موردنظر خود و مالكان خود توجه دارد، بلكه اوست كه تعیین می كند برنامه ها چه محتوا و پیامی را حمل كنند و به مخاطب برسانند. اوست كه تعیین می كند مخاطب به چه بیندیشد، رسانه است كه نیاز مخاطب را می سازد و كالا را برای او فراهم می كند. در این رویكرد رسانه نگاهی اقتدارگرا به مخاطب دارد و در آن به خواسته ها و نیازهای او وقعی گذاشته نمی شود

رویكرد نیازمحور: این رویكرد به نیازها و گاهی به میل مخاطب خود توجه دارد. از این جهت به ناچار بخش عمده هم و غم خود را صرف رفع حوائج و نیازهای تا حدودی اولیه و متكی بر غریزه می كند. بنابراین دغدغه تعالی مخاطبان خود را ندارد.

رویكرد مصلحت محور رسانه ها طبق مصالحی باید برخی از برنامه های مخاطبان خود را هم تأمین كنند تا شاید بازار مخاطبان را از دست ندهند. آنان كه كمتر به برنامه های تعالی بخش مخاطبان توجه كرده اند چنین برنامه هایی را با كیفیت بسیار نازل تهیه كرده و به خورد مخاطبان خود می دهند و به این طریق همواره احساس گریز نسبت به برنامه های تعالی بخش در میان مخاطبان شكل می گیرد و برنامه ریزان هم برای عبور از برنامه ریزی برای این موارد به نظرسنجی های رسانه ای در شعاری و ناكارآمد بودن برنامه های مصلحت طلب استناد می كنند.

فعالیت های رسانه ای برای مصرف بیشتر

1- شست وشوی مغزی و مصرف گرایی

مصرف گرایی یكی از مهم ترین نشانه های سبك زندگی غربی است، سرمایه داری كه بر مبنای بازار و سرمایه شكل گرفته است بر اساس یك تغییر روانشناختی در فرایندها تصمیم گیری، گزینش و رفتار انسان ها، زندگی انسانی آنها را در شرایط طبیعی مورد تردید قرار می دهد و كسانی كه شست وشوی مغزی شده اند برای فرار از تردید خسته كننده زندگی به كالا ها و اشیایی متوسل می شوند كه برای او نجات بخش باشند. امپریالیزم غرب برای نهادینه كردن این الگو و كشانیدن جوامع مختلف به سمت و سوی مصرف زدگی، خود را ملزم به ایجاد احساس نیاز و ضرورت در جوامع مختلف نسبت به مصرف بیشتر و مصرف كالاهای تجملی و بی فایده می بیند.

2-تولید شأن و منزلت بدلی

برخی بر این باورند كه سبك زندگی یك مبارزه اقتصادی برای برنده شدن از سطوح مختلف رفاه است، این در حالی است كه سبك زندگی كه با مصرف ارتباط نزدیكی دارد یك نوع مبارزه برای تسلط فرهنگی است؛ اینكه چه ذائقه ای دارای گیرایی بیشتر و دارای كثرت تابعان است خود یك نوع پیروزی و احساس غلبه و رشد را به دارنده آن انتقال می دهد كه قابل ارزش گذاری با قیمت هزینه شده برای آن نیست. در سبك زندگی و مصرف انبوه كشمكش فرهنگی و اجتماعی هر لحظه تولید و بازتولید می شود تا جایی كه فرد تسلیم شود و سلطه سبك مصرفی كسی دیگر را بپذیرد. مصرف خودنمایانه و متظاهرانه نوعی از منزلت بدلی را برای فهم ایجاد می كند كه در سلسله مراتب و قشربندی اجتماعی موقعیت های او را تغییر می دهند.

3-تبدیل نیاز غیرواقعی به نیاز واقعی

مرحله تبدیل نیاز غیرواقعی به نیاز واقعی اگر به درستی انجام شود آن كالا به فروش و بازار بهتری می رسد. برای همین منظور شركت ها و كمپانی های تولیدی به یك كمپانی بزرگ تر كه از طریق تبلیغات باید نیازهای كاذب را در مردم به وجود بیاورد، نیازمند هستند. «اریك فروم» در این زمینه تعبیر جالبی دارد. وی می گوید: «جامعه صنعتی امروز و غول های اقتصادی و شركت های بزرگ برای رسیدن به مقاصد خود از انسان این عصر یك مصرف كننده تمام عیار می سازند و با قدرت عظیم تبلیغات مسخ كننده خود در انسان نیازهای غیرواقعی و زاید به وجود می آورند و به موازات آن با عرضه محصولات به ظاهر متفاوت و در اصل یكسان كه قسمت اعظم آنها واقعاً به درد انسان نمی خورد، مردم را به خرید این محصولات وا می دارند.»

«دونا ولفولك كراس» در كتاب خود به نام «سخن رسانه چگونه مغز شما را می سازد»، در این باره می نویسد: «وظیفه تبلیغات تلویزیونی تبلیغ كیفیت های خاصی است كه یك محصول، فاقد آنهاست و اگر واقعاً هیچ نیازی به یك محصول وجود نداشته باشد، تبلیغاتچی باید آن را ایجاد كند. او باید به شما ثابت كند كه اگر این كالا را نخرید، سلامتی و شادی شما به خطر خواهد افتاد.» (كوفمان:37،1388)

4 : جهنم منزل

تبلیغات كالا تا آن جا ادامه پیدا می كند كه فرد در داخل خانه با فرزندان و اهالی خانه نیز دچار مشكل می شود. همه آنها بدون داشتن كالای مورد نظر احساس عقده و كمبود روانی دارند، فرد سپس در درون خود نیز دچار درگیری درونی می شود كه این كالا است كه وی را به منزلت نداشته می رساند. او سعی می كند خود را از نابسامانی زندگی با توسل به یك كالا نجات دهد. فردی كه در دام اینگونه تبلیغ رسانه ای گرفتار شده است تلاش هایش برای رفع كمبودها پایان ناپذیر است. او در می یابد كه آنچه او را به آرامش می رساند مصرف بیشتر است، نه رفع نیاز چون ممكن است برخی از كالاها برای رفع نیاز نباشد. «ادوارد فلاتاو» نویسنده و صاحب نظر آمریكایی، اذعان می دارد كه بنابر نتیجه پژوهش های اخیر، ولخرجی های مصرف كنندگان در خریدهای شان، می تواند روحیه مادی گرایی را در آنان تحریك كند. این مطالعه، نشان می دهد كه هرچه مصرف كنندگان، خرید بیشتری انجام دهند، فكر می كنند كه به خریدهای بیشتر و مصرف افزون تری نیاز دارند. بدین ترتیب یك دور باطل پرهزینه، در آزمندی و طمع ورزی به وجود می آید. ( فلاتاو:132،1388)

اثرات مصرف گرایی بر جامعه

مصرف گرایی و اسارت جامعه در بند آن تبعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بی شماری را به دنبال دارد؛

1- میزان ثروت در بین افراد جامعه متغیر است و به تبع آن قدرت خرید و مصرف نیز متفاوت است. پدید آمدن جامعه مصرفی و رواج مصرف گرایی سبب می شود حرص افراد جامعه برای خرید و مصرف افزایش یابد و این امر سبب تبدیل ثروت و مصرف به ارزش می شود. تبدیل ثروت به ارزش در صورت تداوم و در درازمدت سبب غالب شدن ارزش های مادی بر ارزش های دیگر می شود. با ارزشمند شدن مصرف و مصرف گرایی، ارزش هایی مانند: قناعت، اعتدال، زهد و ... كم رنگ تر شده وضد ارزش هایی مانند: مصرف بی رویه، اسراف، تبذیر، مدگرایی و ... ارزشمند می شود و در برابر ارزش های غیرمادی قرار می گیرد. این رویه سبب شكاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی می شود؛ كسانی كه در جامعه ثروتمند هستند و به دلخواه مصرف می كنند، از افرادی كه فقیر هستند و توان خرید ندارند جدا می شوند. این موضوع زمانی تشدید می شود كه با تبلیغات، آرزوهای بلند پروازانه و توقع داشتن كالاهای لوكس و برخورداری از امكانات ویژه در اقشار جامعه به تصویر كشیده شده و پدید آورده می شود. این توقع و انتظار با توجه به عدم امكان برآورده شدن آنها، نابرابری و نارضایتی و تضادی را در جامعه پدید می آورد تا فقر و نداشتن، غیرقابل تحمل شود. خود فقر، به ویژه در جوامع اسلامی كه مردم آن باور مدار و ارزشی هستند، ممكن است قابل تحمل باشد، اما تضاد پیش گفته، اثرهای خاص خود را در جامعه بر جا می گذارد. (رفیع پور، 197: 1377)

2- تغییر طبقه و اجناس مكمل: یكی دیگر از بحث های موجود در مصرف گرایی این است كه وقتی فردی به یك موقعیت اجتماعی به دلیل تهیه یك كالا دست یافت به دنبال آن است كه بقیه شرایط خود را نیز تغییر دهد تا تناسب موقعیتی و تصویری او به هر لحاظ كامل شود. در این شرایط فرد در یك شرایط اجتماعی قرار می گیرد كه هر گونه رفتار خود را باید متناسب با محیط اصلاح و ویرایش كند. هنگامی كه یك فرد در منطقه الف سكونت می یابد تحت تأثیر فشار روانی ناشی از محل و موقعیت خود را مجبور می كند كه خودرو، پوشاك و خوراك خود را در سطح الف قرار دهد؛ در این زمینه رسانه ها پیشتر در ذهن او نه تنها قدرت هرگونه مقاومت ذهنی در برابر شرایط نامساعد فرهنگی را باطل كرده اند، بلكه در این مرحله در تلاش هستند كه او را كمك كنند، اما او را گرفتارتر می كنند. این روند، مصرف گرایی را تشدید می كند و شخص مجبور است برای رعایت مد و جایگاه مكانی یا زمانی مصرف خود را افزایش دهد.

3-ایجاد اتكای روانی غیرواقعی: رسانه ها این قدرت را دارند كه اتكای روانی افراد را جابه جا یا حتی محو كنند و با وجود قدرت رسانه ای این اتفاق در كشور ما هم در حال رخ دادن است، زیرا مردم به آنجا رسیده اند كه می توانند بدون همدیگر زندگی كنند، اما بدون تلویزیون امكان زندگی كردن كمتر شده است، زیرا تلویزیون قدرت مجازی و غیرقابل تصوری را در وجود آنها ایجاد كرده است و با اتكای به آن و پیام های آن می توان زندگی را در قالب دیگری معنا كرد. اتكای روانی او به تلویزیون میزان اثرگذاری تلویزیون را بیشتر و قدرت تفكر را به كمترین حد ممكن نزدیك كرده است. این عدم اتكای روانی سبب می شود كه زندگی در پس تبلیغات تلویزیون همواره برای وی ارزشی غالب باشد كه كسی قدرت انتقاد و ایراد نسبت به آن را نداشته باشد.

4- جابه جایی در ارزش: رسانه های به دلیل قدرتی كه در مشروعیت سازی دارند می توانند در امر مشروع سازی و مقبولیت آفرینی برای آنچه كه طرد شده و منكر است به كار گرفته شوند. برای مثال در بسیاری از كشورها آنچه كه برای زن ارزش محسوب می شود و منزلت او بدان سنجیده می شود داشتن لوازم خانگی لوكس است. این ارزش را چه كسی در نهاد او ایجاد كرده است؟ رسانه. رسانه با تبلیغ بر روی ارزش های نمادی به رقابت با ارزش های ذاتی بشری مانند صداقت، راستگویی، امانتداری و غیره می رود و از یك طرف ارزش های درآمدزا را تقویت و ارزش هایی معنوی را مسكوت و كم رنگ می كند.

نتیجه گیری

نمی خواهم بگویم تبلیغات تلویزیونی نباشد و تلویزیون اینگونه تبلیغ نكند، زیرا امروز آنقدر تلویزیون تولید شده است كه امكان كنترل تلویزیون و رسانه ها به كمترین حد خود نسبت به سال گذشته رسیده است. اما آنچه كه نیاز به تقویت و سرمایه گذاری دارد اعتماد به نفس افراد جامعه به داشته خود است، نه اعتماد بدلی و ناشی از داشتن كالا و مصرف. آنچه كه نیاز به سرمایه گذاری دارد، سرمایه گذاری برای شناخت سبك زندگی انسانی است. فرد باید به این شناخت و توجه برسد كه ارزش ذاتی او نه تنها با تمسك به اشیا و كالاها افزایش نمی یابد، بلكه با ادامه این روش ممكن است به نوعی بردگی نیز تن بدهد.




نوع مطلب : سبک زندگی، 
برچسب ها : گونه شناسی سبك زندگی، سبك زندگی، اثرات مصرف گرایی بر جامعه، كاركرد های رسانه ای در نیاز به مصرف بیشتر،
لینک های مرتبط :
اکبر رنجبران
جمعه 22 دی 1391
دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 04:27 ب.ظ
Howdy! This post couldn't be written any better!
Reading through this post reminds me of my old room mate!
He always kept chatting about this. I will forward
this article to him. Pretty sure he will have
a good read. Thank you for sharing!
جمعه 10 شهریور 1396 08:57 ق.ظ
obviously like your web-site but you have to test the spelling on quite a few of your posts.
Many of them are rife with spelling issues and I find it very troublesome
to inform the reality then again I will certainly come again again.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
کلیه حقوق این وبلاگ برای پایگاه اطلاع رسانی حجاب و عفاف شهرستان بیجار - محفوظ است